Hvis man vil handle billige brugte biler:

Man skal ikke altid gå efter den perfekte brugte bil, det gør ikke noget at den brugte bil man kigger på har et par små ting som skal laves. Hvis den feejler et par ting har der ofte været mange købere ude at se bilen og er så kørt igen, det giver en, en fordel at sælger er mør som man siger. På f.eks DenBlåAvis brugte biler kan man øverst til venstre se hvor lang tid annoncen har været på. Hvis bilen har været på i 2/3 mdr. er det helt perfekt.Find først et par brugte biler i samme område, det er vigtigt at de er de billigste af deres modeler. Ring derefter til sælgeren og spørg ind til bilen. Der efter skal han presses ned i pris, En brugt bil til 60000kr skal man i hvert fald starte med at sige 48 til, derefter vil sælger stejle helt og måske sige 55000, hvis han gør det skal man tage ud og kigge på bilen. Når man så er kommet derud skal man finde så mange fejl på bilen som overhovedet muligt. Man forklarer ham om fejlene og hvad det evt. ville koste på et værksted.Der efter giver man sælger en pris på 52000kr som han siger nej til, og så spørger man "hvad synes du selv er rimelig" han siger 54-55000kr og så siger du, "vi mødes på midten" 53000krDet er sådan de fleste bilhandler fåregår. afhængig af hvilken prisklasse de brugte biler ligger i.


Når man er ude at se på brugte biler:


  • Kig altid efter rust( køb en donkraft til 100kr i jem og fix) det kan altid bruges til pris pres.
  • Rusten må aldrig være mør eller gennem tæret, overflade rust er mere til at have med at gøre, da man nemt selv kan behandle det eller få en mekanikker til det billigt.
  • Sørg altid for at køre en lang tur, bilen skal være varm (arbejdstemperatur) Hvis man går ud og åbner kølerhjælmen efter turen og mærker kølerslangerne som går fra motoren, så må vandet ikke koge, det kan man mærke ved at det bobler. Hvis man ligeså løfter dækslet forsiktit af køleren, og kigger ned i kølertanken så må det ikke boble derfra, så er der gået en toppakning.
  • Når du prøver tur så skal du lave en normal opbremsning på helt lige vej, bilen må ikke trække til nogen af siderne, hvis den gør det kan bremserne eller andet være i stykker og det kan være dyrt at få lavet.
  • Se altid efter stenslag i forruden da det ofte koster 3-5000 kroner at få skiftet.
  • Dæk mønster skal der være noget af da det ofte koster 1000kr per. dæk
  • Radioen skal altid være slukket når man prøver brugt bil.
  • Find en bred vej og udfør en u vending med fuld udslag til begge sider. Der må ikke komme hakke lyde fra nogen af siderne eller koster det 2500 per side.
  • Hejs hver dæk op på donkraft og rok med det fra side til side og op og ned, det må ikke give efter, ellers er der gået en styrekugle eller et hjulleje. Det koster ikke meget at få lavet men det er en god ting til at presse prisen.
  • Mål Dækkenes afstand fra dæk kant til skærmkant på helt lige vej. På den måde kan du finde ud af om bilen har haft store skader. en cm er i orden men mere kan betyde at bilen har været rettet op og kan derfor køre dårligt eller være usikker at køre i.
  • Det er altid en god idé og se om bilens dæk er slidt lige ned, det vil sige at den inderste del af dækket eller ydderste ikke må være slidt forskælligt ned, det kan betyde at sporingen er forkert, det er igen ikke noget som koster meget. men det kan bruges til at presse prisen ned.
  • Kilometerstand på bilen kan der være snydt med. hvis kilometerstanden viser 120000km og sæderne er vildt slidte så er det tegn på der er noget galt, det kan også være en by bil der her kørt rigtig mange små ture.
    En anden måde at se det på er hvis kilometerstanden står og danser altså at talene ikke står på en korekt lige række, det kan også være tegn på snyd.
 
Brug disse ting til at presse prisen ned på, man kan næsten aldrig finde en fejl fri bil.
Hvis du mangler råd eller vejledning til køb af brugte biler skal du skrive en kommentar i denne blog.