F.eks. Ruster Peogeot ikke særligt meget, det skyldes højst sansynligvis at de allerede i 88 begyndte at hel galvanisere deres biler 205 modelen fra 88 ser man stadig den dag i dag uden en plet. Hvorfor kan de ikke gentage det? Nogen siger at det er fordi at de ville sælge fære biler og at en bil ca. skal holde 10-15 år.
Hvis man der i mod tager en mazda, opel eller en toyota fra først i 90erne til midt i 90erne, så er de virkelig kendt for at ruste. De har til gengeld mange andre fordele, f.eks er toyotaen og mazdaen kendt for at skulle kunne køre 500000km inden motoren skal skiftes.
Det er vigtigt når man kigger efter brugt bil at man finder en bil uden rust gennemtæring.
Rust gennemtæring er det værste at finde når man er ude at se på en bil, det koster nemlig ofte langt over 10000kr at få lavet på et autoriseret værksted, helt afhængigt af hvor meget man finder.
Bærende dele er de vigtigste dele at kigge efter når man køber brugt bil.
Her kommer en liste over hvilke dele der skal tjækkes for rust:
- Tårnene, fjærn plastik og hvad der ellers sidder i vejen og kig efter i tårnet over hjulet, der må helst ikke være rust indvendigt da det oftest er en gennemtæring der er skyld i det.
- Fjernmåtter og andet der ligger i bunden af bilen, rust indvendigt tyder på gennemtæring
- Under bilen lige under døren sidder der en lang bærende del som går fra forenden til bagenden, den bærer hele bilen og må absolut ikke have gennemtæring. En lille hammer kan hurtigt afsløre om der er gennemtæring, slå godt til med en lille hammer, og hvis hammeren går igennem er den færdig og skal skiftes, og det er dyrt.
- Tjek altid indvendigt i skærmkanter, da fuskere ofte bare sliber ned og smører glasfiber eller lignene over og maler bagefter med en spraydåse, man vil tydeligt kunne se at malingen ikke har samme farve ved skærmkanten men vil kun kunne mærke rusten indefra.
- Se altid efter under bilen foran og bagpå der må ligeledes heller ikke være gennemtæringer.
Det vigtigste er at når man køber en brugt bil og vil være sikker på at der ikke er faretruende rust i bilen er at købe en brugt nysynet bil. Så sikrer man sig at den kan køre i minimum to år.
En anden rigtig god ting er at finde en bil som flere gange har fået rust beskytelse. Man tror fejlagtigt at hvis der står rustbeskytelse i forruden at den er sikker. Men hvis den kun er blevet behandlet en gang hjælper det ikke meget. den skal have været behandlet fra ca. 4 års alderen og op til 3 år før tidspunktet hvor man kigger på bilen, så er den rimelig sikker.